Het gerechtshof in Amsterdam buigt zich donderdag over het faillissement van Atlas Technologies uit Helmond, het bedrijf achter de zonneauto Lightyear. Curator Maarten van Ingen wil dat er onder meer een onderzoek komt naar het handelen van Lightyear met betrekking tot de 180 miljoen euro die is aangetrokken bij investeerders.

“Er zijn een groot aantal vragen in het faillissement van Atlas Technologies waar ik graag antwoord op wil hebben. Zo was er heel erg veel personeel voor allerlei indirecte dingen, maar relatief weinig personeel voor de ontwikkeling van de auto. De kosten zijn maand in maand uit significant gestegen”, zegt Van Ingen.

Werkmaatschappij Atlas Technologies van Lightyear werd begin dit jaar failliet verklaard, omdat het de salarissen van personeel niet meer kon betalen. Het bedrijf bood werk aan meer dan zeshonderd medewerkers.

Van Ingen wijst er ook op dat halverwege 2022 al door een accountantskantoor werd gezegd dat er ernstig gesneden moest worden in de kosten. “Hoe het bestuur daar invulling aan heeft gegeven is mij niet duidelijk geworden”, aldus de curator.

Hij plaatst ook vraagtekens bij de condities voor het aantrekken van geld bij investeerders. "Ik wil graag dat de Ondernemingskamer van het gerechtshof een onderzoeker aanwijst om deze aspecten te onderzoeken", besluit de curator. De behandeling van de zaak gaat om 9.30 uur van start in het gerechtshof in Amsterdam.

Lightyear maakt omslag naar zonnepanelen voor elektrische auto's

Zonneautomaker Lightyear uit Helmond richt zich voorlopig niet meer op de productie van auto's die rijden op zonne-energie, zo bleek begin oktober. Lightyear focust zich in plaats daarvan de komende tijd op het maken van zonnepanelen voor op elektrische auto's.

De focus is volgens CEO Lex Hoefsloot veranderd omdat het langer duurt om de zonneauto's op de markt te brengen. Daarnaast is er vanuit de industrie nu veel vraag naar zonnepanelen op auto's. "Elektrische auto's hoeven dan minder vaak opgeladen te worden en het maakt e-auto's groener."

Lightyear blijft volgens Hoefsloot wel in gesprek met meerdere partijen over het op de markt brengen van het goedkopere type zonneauto van het bedrijf, de Lightyear 2. "De gesprekken met de partijen kunnen verschillende kanten op gaan", zei hij over de onderhandelingen. Met de Zuid-Koreaanse investeerder Sunbo lopen gesprekken over een financiering. Wanneer het bedrijf zich weer gaat richten op de productie van zonneauto's hangt volgens hem af van de partijen en van de kapitaalmarkt.

Begin dit jaar stopte Lightyear plots met de productie van zijn eerste auto, de Lightyear 0. Toen waren er nog maar een handjevol auto's van dit dure type van de band gerold. Kort na de productiestop ging Lightyear failliet.

In april werd bekend dat het bedrijf in afgeslankte vorm een doorstart maakt en dat de toenmalige curator onder meer enkele (demo)voertuigen van het eerste model ging verkopen. Een groep loyale investeerders stak 8 miljoen euro in het bedrijf en maakte de doorstart mogelijk.

LEES OOK: 4 dingen om op te letten als je zonnepanelen hebt, nu energieleveranciers voor nieuwe klanten vaak extra kosten rekenen